Kära Philip Morris, sluta sälj cigg

När Resume publicerade en artikel om att Cecilia Liljeforss fått nytt jobb och att Philip Morris målsättning är ett rökfritt Norden, var vår byråchef tvungen att besvara detta i en opinionsartikel i Resume. För vill man nå ett “rökfritt Norden” finns det en enkel lösning: att sluta sälja cigaretter.

Grattis, Cecilia Lilljeforss, till ditt nya jobb som nordisk kommunikationschef för Philip Morris.

Källkritik för vuxna som fått jobb och litar på det som arbetsgivaren säger.

Källkritik för vuxna som fått jobb och litar på det som arbetsgivaren säger.

Eller nej, jag vill nog inte gratta dig till det jobbet. Det suger faktiskt! Framför allt om man går på sagan om att det stora tobaksbolaget ska leda arbetet mot en rökfri värld. För hade man på riktigt velat göra den resan så är det inte speciellt svårt. Låt mig hjälpa er på traven lite.

Rubrik: ”Philip Morris slutar omgående med tillverkning av skadliga cigaretter.”
Brödtext: ”Vi vill som bolag leda resan mot en rökfri värld och det första steget på den resan är självklart att sluta tillverka skadliga cigaretter som både skadar människa och miljö.”

För ska man gå ut med det påståendet om att man ska ”leda resan mot en rökfri värld” så finns det faktiskt bara ett trovärdigt sätt att göra det på. Det är att sluta sälja cigaretter. Det är inte svårare än så.

Konsumenter går inte på floskler och fina ord om att man som företag ska bidra till en bättre värld och göra gott för världen om man inte menar det på riktigt. Så menar ni det på riktigt eller är det ett sätt att komma undan med att ni ändå vill fortsätta sälja cigaretter?

Att ni lägger era ”smutsiga pengar” på forskning och utveckling av rökfria produkter för att stilla ert eget dåliga samvete och för att kunna låtsas driva den tesen om att ni vill se en rökfri värld gör inte saken bättre. 60 miljarder på forskning under ett antal år är en summa som knappt märks för ett bolag som Philip Morris. Dessutom är en del av era ”nya produkter”, exempelvis e-cigaretter, snarare en inkörsport till traditionella cigaretter.

Ni säljer över 700 miljarder cigaretter per år. Det är inte att leda utvecklingen mot en rökfri värld! Vill ni vara ett coolt techbolag och leda utvecklingen av en rökfri värld så kan jag hjälpa er på traven:

Sluta sälj cigg! 

Svårare än så är det inte. Så länge ni säljer cigaretter kan ni varken tala om hållbarhet eller rökfri värld. 

 

Johanna Bergbom, byråchef på Outhousebyrån

Previous
Previous

Ett år på en kommunikations-byrå

Next
Next

Neste MY