”Utse en myndighet som ansvarar för att corona-kommunikationen håller ihop”

För att få ut ett budskap så tjatar vi som kommunikatörer om att vara tydlig, att hålla ihop det visuella uttrycket och att inte säga för mycket på en och samma gång. Det är viktigt att mottagaren känner igen och snabbt kan fånga upp budskapet. Man brukar säga att om man får med sig ett budskap i en kampanj så har man lyckats. Är man intresserad och vill fördjupa sig så ska självklart den informationen finnas tillgänglig. Anders Tegnell har dag efter dag kört samma mantra - håll avstånd, tvätta händerna och stanna hemma vid sjukdomssymptom vilket har varit effektivt och smart. 

Men är det inte lustigt att vi i Sverige som är experter på byråkrati och myndighetsutövande inte har någon som helst strategi för kommunikation. När en pandemi drabbar oss med hård kraft så är det förståligt att det tar oss på sängen.  Men att man inte har byggt upp en kommunikationsplan eller en övergripande plan för hur man ska kommunicera vid kris är för mig obegripligt. 

Det som sker är att man på regional nivå tar fram en kampanj och att man sedan låter alla kommuner, regioner, länsstyrelser med flera ta fram sin egen kommunikation. Det betyder inte bara att det är rent idiotiskt sett ur ett ekonomiskt perspektiv det betyder också att vi som mottagare möts av samma typ av budskap men på ungefär 100 olika sätt. Visst är det bra för alla byråer runtom i Sverige (oss inklusive) men hur skulle det vara om all den information som gick ut ändå höll ihop? För även om man tar hjälp av byråer så är vi som kommunikatörer vana att förhålla oss till en grafisk identitet, tonalitet osv och således lätt anpassa de regionala budskapen till de mer lokala. 

ezgif.com-video-to-gif-9.gif
Previous
Previous

Neste MY

Next
Next

Att flytta till Gotland