Destination Gotland

Att vara ute är inne

Utmaningen
Destination Gotland har länge stöttat det gotländska föreningslivet, men engagemanget riskerade att drunkna bland alla andra initiativ. De ville skapa en tydligare sponsringsstrategi – en som visar varför och hur de engagerar sig, och som gör verklig skillnad på ön. Utmaningen var att samla ett brett föreningsstöd under en gemensam idé som både känns meningsfull och hållbar över tid.

Lösningen
Tillsammans med Destination Gotland tog vi fram en sponsringsstrategi med visionen ”En levande destination” – en kraft i utvecklingen av Gotland som en attraktiv plats att bo, verka och besöka året runt. Strategin handlar om att möjliggöra ett aktivt föreningsliv inom kultur och idrott, och därigenom bidra till en hälsosam och glädjefylld vardag för fler.

Som start på strategin skapade vi kampanjen ”Ute är inne” – ett initiativ där föreningar runt om på Gotland öppnade upp för öppna träningar och prova-på-tillfällen, helt gratis. Kampanjen sätter fokus på rörelseglädje och inkludering, med målet att fler barn och unga ska hitta sin väg till gemenskap och aktivitet.

Förutom kampanjen tog vi fram en ny landningssida för sponsringsförfrågningar, uppdaterade riktlinjer och Code of Conduct, och skapade ett tydligare ramverk för hur Destination Gotland samarbetar med sina partners.

Next
Next

SunDay